بهزیستی خراسان جنوبی مددجوی در انتظار نوبت خدمات ندارد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سال‌های متمادی افراد دارای معلولیت در انتظار نوبت بودند و خدماتی دریافت نمی‌کردند اما اکنون هیچ مددجو واجد شرایطی در نوبت مستمری بهزیستی استان نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن شرفی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی از به‌روز شدن در انتظار نوبتی‌های بهزیستی در این استان خبر داد و افزود: از سال گذشته تاکنون هر فرد دارای پرونده، مستمری دریافت کرده و میزان پرداختی ماهانه در این حوزه از ۷۶ میلیارد ریال به ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۱۲۴ فرد دارای معلولیت استان از مستمری ماهانه برخوردار هستند گفت: تعداد افراد دارای معلولیت که علاوه بر مستمری خانواده از حق پرستاری خانواده‌محور نیز برخوردار می‌شدند، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۷۶ نفر بوده و اکنون با افزایش سه برابری مبلغ حق پرستاری به ۹۵۴ نفر رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: همچنین تعداد افرادی که از حق پرستاری ضایعه نخاعی برخوردار بودند در ابتدای دولت سیزدهم ۲۷۰ نفر بود و اکنون ۳۳۶ نفر است.

وی تصریح کرد: اکنون هیچ مددجویی نداریم که واجد شرایط کمک هزینه لوازم بهداشتی باشد و این هزینه برایش پرداخت نشود همچنین علاوه بر حق پرستاری، کمک هزینه لوازم بهداشتی و مستمری براساس بُعد خانوار به همه معلولان ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود و حتی یک مورد پشت نوبت نداریم.

شرفی گفت: سمعک ویژه کودکان تا پایان سال خریداری شده و در این خصوص امسال هیچ گونه مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: با نگاه ویژه شهید رئیسی به محرومان، مستمری یک خانواده پنج نفر به بالا بیش از ۳۰ میلیون ریال است که تا قبل از دولت سیزدهم شاید این مبلغ به یک سوم هم نمی‌رسید.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اخذ مجوز استخدام ۵۰ نیروی انسانی گفت: آزمون استخدامی برگزار شد و افراد در حال انجام مصاحبه هستند که با شروع به کار نیروهای جدید ۷۵ درصد چارت بهزیستی استان تکمیل می‌شود.

وی افزود: برای نخستین بار آزمون استخدامی ویژه معلولان با رقابت بین جامعه هدف و حضور ۱۹۲ نفر برگزار شد که در هشت دستگاه دولتی جذب و به کار گرفته خواهند شد.

شرفی گفت: براساس قانون هر دستگاه در آزمون استخدامی سهمیه سه درصد را لحاظ نکند این سهمیه از بین نمی‌رود بلکه ذخیره شده و در آزمون‌های دیگر باید به کارت افزوده شود.

وی اضافه کرد: در ارزیابی‌های بین ۳۱ استان کشور بهزیستی خراسان جنوبی موفق به کسب ۶ رتبه اول، چهار رتبه دوم و چهار رتبه سوم کشوری شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۰ هزار و ۹۴۰ نفر معلول از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند گفت: از این تعداد که حدود ۴۵ درصد آنها در مناطق روستایی استان ساکن هستند حدود ۱۵ هزار نفر از مستمری برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ مرکز شبانه روزی برای مراقبت از معلولان و ۵۲ مرکز حرفه‌آموزی مددجویان بهزیستی در استان عنوان کرد: بیش از ۶۰ درصد معلولیت‌ها از نوع متوسط و شدید است و تمامی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید استان تحت حمایت بهزیستی هستند.

شرفی با اشاره به وضعیت حمایت و پرداخت مستمری به زنان سرپرست خانوار گفت: اکنون هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار با جمعیت سه هزار و ۷۰۹ نفر از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند هستند و براساس بُعد خانوار مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۵۴۰ خانوار دارای فرزند چند قلو تا دهک پنجم و ۲۸ خانوار دارای فرزند سه قلو به بالا تا دهک هفتم از خدمات بهزیستی برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همه فرمانداران و شهرداران استان دارای یک مشاور معلول هستند که افراد و خانواده‌های دارای معلول می‌توانند در صورت نیاز به این افراد مراجعه کنند.

وی افزود: در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز ۹۶۳ طرح به مبلغ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به بانک‌های عامل معرفی شد که در نهایت هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای ۷۵۰ طرح به مددجویان پرداخت شد.

شرفی گفت: سال گذشته هزار و ۳۳۰ فرصت شغلی از محل‌های مختلف برای جامعه هدف بهزیستی استان ایجاد شد و هدف‌گذاری امسال ایجاد ۸۰۰ فرصت شغلی است.

وی بیان کرد: امسال از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه تاکنون هزار و ۸۴ میلیارد ریال تسهیلات به جامعه هدف بهزیستی استان ابلاغ شده که ۱۳۷ طرح اشتغال به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در زمینه مسکن از سال گذشته تاکنون ۳۱۷ واحد با هزینه ۶۲۰ میلیارد ریال تحویل جامعه هدف شده و در دولت سیزدهم ۹۳۰ واحد مسکن تعمیر شده است.

وی با بیان اینکه ۷۶۰ واحد مسکن برای مددجویان استان در حال ساخت است گفت: در طرح نهضت ملی مسکن نیز هزار و ۸۰ قطعه زمین به مددجویان واگذار شده است.

شرفی افزود: واگذاری زمین برای مسکن مددجویان در تمامی شهرهای استان به غیر از بیرجند ویلایی (یک طبقه حیاط دار) است و در بیرجند با کمبود زمین مواجه هستیم چون الحاق و واگذاری زمین با روند طولانی مواجه می‌شود اکنون ۳۰۰ نفر در بیرجند پشت نوبت واگذاری زمین قرار دارند.

وی یادآور شد: در حوزه مشارکت‌های مردمی اعم از کمک‌های نقدی، غیرنقدی و موسسات نیز از سال گذشته تاکنون هزار و ۵۰ میلیارد ریال جذب شده که با توجه به نیات خیران در مراکز تحت پوشش بهزیستی برای مددجویان هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به تامین ۲۱ میلیارد ریال کمک هزینه جهیزیه برای جامعه هدف بهزیستی استان در یک سال گذشته گفت: همچنین در حوزه مسکن بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض شده و تسهیلات اجاره بهای مسکن مددجویان از ۴۰۰ میلیون ریال به ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان علیرغم اینکه بیشتر اعتبارات مربوط به حوزه عمرانی، پروژه‌های نیمه تمام و مصوبات دور اول سفر بود اما وقتی دغدغه‌ جامعه هدف مطرح و مطالبه گری شد، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی و نفت به استان اختصاص یافت که نخستین بار در تاریخ استان رقم خورد.

شرفی افزود: این اعتبار در سه موضوع تامین مسکن‌ جامعه هدف که شاید به نوعی از سالیان گذشته بلاتکیلف مانده بود، تامین جهیزیه و خرید وسایل کم توانبخشی هزینه می‌شود.

کد خبر 113015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد